Sidor

Facebook

torsdag 8 maj 2014

Revben

Jag brukar passa på att köpa tjocka revben när jag handlar och det är bra pris, så att jag har när grillsäsongen är här. Imorgon har jag ledig fredag och tänkte grilla revben till lunch. Passar på när bara jag är hemma då min make inte tycker om revben.
Jag har hittat ett recept på  receptfavoriter.se som jag tänker prova. Receptet kommer här:

Revbensspjäll kokta sedan grillade
 
 
 
  • 1,2 - 2 kg tjocka revbensspjäll (beroende på hur mycket kött de har på sig)
  • 6 vitpepparkorn
  • 2 lagerblad (valfritt)
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk torkad ingefära
  • 2 dl köpt barbequemarinad eller
  • Hemgjord barbequemarinad: 1,5 dl tomatpuré
  • 3 msk vatten
  • 0,5 dl olja
  • 1 dl honung
  • 2 tsk chilipulver
  • 2 tsk ingefära
  • 2 klyftor pressad vitlök
  • 2 krm salt
  • 2 krm vitpeppar eller svartpeppar
  • 0,5 dl ljus soja typ kikkoman
  • ev. någon droppe rökessens.
  •  

    Tillagning:

    1. Lägg revbensspjällen i en stor kastrull. Täck med vatten och koka upp under lock.
    2. Skumma med en slev.
    3. Tillsätt salt, lagerblad och vitpeppar och låt revbensspjällen koka på låg värme i ca 1 timme.
    4. Häll av och ta upp revbensspjällen. Låt svalna något. Eller låt svalna i vattnet.
    5. Blanda ingredienserna till marinaden i en bunke. Ta undan några msk marinad (barbequesås) att ha till pensling.
    6. Skär revbensspjällen i bitar eller skivor längs med revbenen och lägg i bunken med marinad.
    7. Blanda revbenen försiktigt (så de inte ramlar sönder) med barbequemarinaden och låt de gärna marinera några minuter - helst någon timme eller över natten. De går också bra att grilla direkt. Hit kan alltså revbenen förberedas och förvaras i kylen.
    8. Griljera revbenen innan servering så att de får fin yta runt om. Antingen på grillen 3-4 minuter på varje sida eller i ugn på max värme någon kvart.
    9. Servera revbensspjällen varma eller kyl dem och servera kalla ex. till vickning eller picknick.
    // Madeleine

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar