Sidor

Facebook

söndag 11 augusti 2013

Inlagda vitlökar

Är på besök i Fjällbacka och medans middagen blir klar tittar jag lite i hushållets kokböcker. Har hittats Tina Nordströms bok Jättegott Tina och in den hittat recept på inlagda vitlökar. Min kära make älskar det så nu när jag har recept kan jag göra det. 

2 hela vitlökar
1dl vatten
1dl olivolja
1dl äppelcidervinäger
2 kvistar färsk rosmarin
2tsk salt
2 tak socker 
3 lagerblad

Skala vitlöksklyftorna. Koka upp lättsaltat vatten och förväll vitlöken i 5 min. Häll av vattnet. 
Häll vatten, olja, vinäger, rosmarin, salt, socker  och lagerblad i en kastrull. Lägg i vitlöksklyftorna och låt sjuda i 7 minuter under lock. 
Låt svalna och häll över i en väl rengjord glasburk. 
Ps: bilden är från boken. 

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar