Sidor

Facebook

måndag 31 mars 2014

Kokostoppar och nötkakor

Den här veckan jobbar jag kväll så jag börjar kl 15.45 och jobbar till 22. Vilket gör att jag hinner med lite saker innan mitt pass börjar. Idag åkte jag och storhandlade och hann titta på 3 avsnitt av Scandal innan jag åkte in till jobbet. Imorgon funderar jag på om jag skall städa och baka lite kanske. Hinner inte sätta en deg som skall jäsa men kakor hinnar jag ju baka om jag vill även om jag skulle ta lite sovmorgon. Funderar på kokostoppar. Det går ju både snabbt, är relativt enkelt och är så gott. Här kommer ett recept på kokokakor från Arla.se som jag själv tänker prova i morgon.

 Kokostoppar 

Ingredienser 
50 g Arla® Svenskt Smör 
2 st medelstora ägg 
1 dl strösocker 
200 g kokosflingor 
rivet skal av 1⁄2 st citroner 

 Gör så här: Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en skål. Tillsätt kokosflingor, limeskal och smör och rör ihop till en smet. Låt stå i 10 min. Klicka ut smeten med hjälp av två skedar och forma till 15 stora eller 30 små toppar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 15 min för stora toppar och ca 10 min för små toppar. Tips:Låt kakorna kallna. Doppa sedan den övre eller nedre delen av kakan i smält choklad. Ställ dem att stelna på bakplåtspapper. Det går bra att ersätta citronskalen med limeskal om du hellre vill. 


 Min svärmor gör ett par nötkakor som går åt som smör i solsken. Jag skulle kunna äta upp en hel sats själv. Men eftersom min man är allergisk mot nötter så är det inget som jag gör hemma utan jag ser istället fram emot varje gång vi skall dit och fika i förhoppningen att jag skall få nötkakor som är nybakade så att det är lite varma och sega. Här kommer ett recept på sådana kakor från alltommat.se 

 Nötkakor 

150g haselnötter 
150 sötmandel
2 st ägg 
2 dl strösocker 
1/2 tsk salt 
30 st hasselnötter till garnering 

Tillagning 
 1. Sätt ugnen på 200°. 
 2. Mixa hasselnötter och mandel till ett grovt nötmjöl i en blender eller i en matberedare. Blanda nötmjölet med ägg, socker och salt. 
 3. Använd två småskedar och klicka ut 30 lika stora smetklickar på två plåtar med bakplåtspapper. Tryck in en hasselnöt i varje klick. 
 4. Grädda kakorna i två omgångar i mitten av ugnen 10–12 min. Låt svalna på plåten. 



 This week I'm working nights so i starts at 15:45 and work until 22. Which that I have time for the little things before my ork begins. Today I went shopping and managed to watch three episodes of Scandal before I got to work. Tomorrow I'm wondering if I should clean the house and bake a little. Thinking of coconut tops. It is all both quickly, is relatively simple and is so good. Here is a recipe for coconut cookies from Arla.se I´m going to try it tomorrow.

 Coconut tops 

 ingredients 
 50 g Arla ® Swedish Butter 
 2 medium eggs 
1 cup granulated sugar 
 200g  desiccated coconut 
grated zest of 1/2 pcs lemons 

 To do this: Preheat the oven to 175 °. Melt the butter. Stir together eggs and sugar in a bowl. Add the coconut flakes, lime zest and butter and mix to a paste. Let stand for 10 minutes. Click the batter using two spoons and shape into 15 large or 30 small peaks on a baking sheet with parchment paper. Bake in center of oven about 15 minutes for large peaks and about 10 minutes for small peaks. 
 Tip: Let the cookies cool. Then dip the top or bottom of the cake into melted chocolate. Set them to harden on wax paper. It's fine to replace the lemon zest with lime zest if you'd rather. 



 My mother in law makes a couple nutcookies. I could eat a whole batch myself. But since my husband is allergic to nuts so it's not something I do at home but I see instead forward to every time we will get there and refreshments in the hope that I will get nötkakor which are freshly made so it is a bit warm and chewy. Here is a recipe for these cookies from alltommat.se 

 Nutcookies 

 150g hazelnuts 
150 almonds 
 2 eggs 
 2 cups granulated sugar 
 1/2 teaspoon salt 
 30 pcs hazelnuts for garnish 

 cooking 
 1. Preheat oven to 200 °. 
 2nd Mix hazelnuts and almonds to a coarse nut meal in a blender or in a food processor. Mix nötmjölet with eggs, sugar and salt. 
 3rd Use two småskedar and click out 30 equal batter clicking on two sheets with parchment paper. Push a hazelnut in every click. 
 4th Bake the cakes in two batches in middle of oven 10-12 minutes. Let cool on the baking sheet. 


 // Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar