Sidor

Facebook

måndag 11 mars 2013

Choklad cookies

Dagen började tidigt kl 4:45 för att vara exakt. Jag och min pappa åkte till Arlanda för att hämta min mamma som varit i New York. På vägen hem blev jag galet åksjuk och vilade hela förmiddagen. Men sen blev jag rastlös. Så istället för att plugga ekonomi så bakade jag choklad cookies.

Choklad cookies

140g smör rumstepererar
3/4dl farinsocker
3/4 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 äggula
1 tsk Hjorthornssalt
3/4 tsk snabbkaffe pulver
4 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1/4 salt
125g mörk choklad, grovhackad
50g ljus choklad, grovhackad
1/2 dl vatten

1. Vispa smör, farinsocker, socker, sirap, äggula, Hjorthornssalt och kaffe.
2. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, salt och den hackade chokladen. Tillsätt detta i smeten och arbeta tillsammans med vattnet snabbt ihop till en det.
3. Forma till två rullar på ca 3 cm i diameter och lägg rullarna på ett bakplåtspapper. Låt vila i kylskåp i ca 30 min.
4. Skör i ca 1/2-1 cm tunna skivor.
5. Grädda kakorna på bakplåtspapprer mitt i ugnen ca 6-8 min i 225C. Låt svalna på plåten.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar