Sidor

Facebook

lördag 16 november 2013

Chokladkola

Till jul gör min pappa alltid chokladkola som alla gladeligen mumsar i sig utan några som helst förbehåll. Det är ju liksom inte jul utan den där kolan. Men man får passa tänderna. :-) Ett par plomber och lagningar har lossnat p.g.a den.
För mig är min pappa en mästare i köket som tar alldeles för lite kredd för det han skapar där.Jag har ärvt många bra egenskaper från honom men också en del som min man stör sig på och som han säger kommer från min pappa. På sätt och vis gör det mig lite stolt. Jag har nog alltid varit pappas flicka. Under många år gick vi på stan varje lördag även efter att jag flyttade hemifrån, vilket ibland kunde ställa till det. För det gick faktiskt inte att ringa på lördagsmorgonen och säga att man var för bakis för att gå på stan utan det var helt enkelt bara att kliva upp och gå på stan. Min far och jag delar även impulshandling, han kan komma på ena dagen att fasen en sån behöver jag och sen går han ner och köper en vad det nu kan vara. Jag är lite likadan, kan komma på att fasen en sån vore ju schysst och sen så köper jag en sån. :-) Jag älskar min pappa och min mamma ( som också har tokigheter för sig men som jag inte skall skriva om nu).
Var var vi, jo kolan! Jag försökte här i veckan att göra kolan. Jag var dock lite ivrig så jag tog den lite för tidigt vilket gjorde att den blev ganska lös. Jag fick till några kolor innan jag tröttnade på allt gegg men god vart den och det måste ju ändå  vara det som räknas.
Här kommer hur som helst receptet på denna underbara kola.

Chokladkola
3 dl vispgrädde
1 dl sirap
2 dl socker
3-4 msk kakao
1 msk smör

Blanda sirap, socker, grädde, kakao och smör, i en tjock med tjock botten. Låt blandning sjuda upp under omrörning. Låt den sedan småkoka utan lock på svag värme så mycket att det bubblar över hela ytan. Koka till 120-130C eller tills du kan göra ett kulprov.  Smörj en lite plåt ca 15 x 20 cm och häll upp smeten. Skär den i bitar innan den har stelnat..

Som vanligt när har håller på i köket så kommer jag på att fota saker när jag är färdig eller när jag står med händerna fulla med klet. Så ni får helt enkelt tänka er en bild på chokladkola.


// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar