Sidor

Facebook

måndag 4 november 2013

Isterband



Ikväll bjuds det på isterband här på Torsborg. Det är något som vi äter ganska ofta, kanske rent av en gång i veckan eller i alla fall varannan vecka. Vi brukar för det mesta ha kokt blomkål som kokat med en skvätt grädde. Det blir så gott. Men ikväll kliver vi utanför boxen och det blir istället potatismos. Hemmagjort naturligtvis. Potatismoset brukar jag först "stompa" potatisen tills den är ganska mosad sen tillsätter jag en klick smör, lite mjölk, salt och peppar. Sen stompar jag det tills det får en lite luftigare konsistens. Isterbandet steker jag och äter som det är. Jag äter skinnet men jag vet att många inte vill äta det och man gör som man vill det är ju det som är så härligt.
Jag hittade en liten fakta ruta om isterband på Wikipedia så här kommer det lite fakta: Isterband

Tonight there is mixed smoked sausage here at Torsborg. It is something that we eat quite often, perhaps even once a week or at least every other week. We tend for the most part to have boiled cauliflower cooked with a dash of cream. It is so good. But tonight we step outside the box and I will do mashed potatoes. Homemade of course. Mashed potatoes, I usually first "stomp" the potato until it is pretty mashed then I put a dab of butter, a little milk, salt and pepper. Then I "stomp" it until it gets a little airier texture. I will eat the skin but I know many do not want to eat it and you do what you want it's what is so wonderful. :-)
Isterband is an old Swedish speciality.

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar