Sidor

Facebook

onsdag 24 oktober 2012

Sötpotatis och chorizosoppa

Idag är det Jamie Oliwer som inspirerar till matlagning. Eller han insprirerar hel veckan faktist. Jag plockade fram hans kokbok "Jamies matrevulotion" när jag satt och gjorde matlista sist. Så idag äter vi sötpotatis och chorizosoppa. Jag har aldrig lagat mat med sötpotatis förut men det luktar jättgott om soppan.

Sötpotatis och choarizosoppa

2 morötter
2 selleristjälkar
2 medelstora lökar
2 vitlöksklyftor
800g sötpotatis
200g chorizo
ett litet knippe färsk persilja ( detta hade jag inte hemma)
olivolja
1 rågad tsk currypulver
2 tärningar höns- eller grönskaksbuljong
flingsalt och nymalen svartpeppar
1 färsk röd chili

1. Skala och slanta morötterna. Skiva sellerin. Skala och grovhacka löken. Skala och skiva vitlöken. Skala och hacka sötpotatisen. Skiva chorizon. Finhacka persiljan, både blad och stjälkar.

2. Sätt en stor kastrull på hög värme och tillsätt 2 msk olivolja. Tillsätt alla hackade och skivade ingredienser samt currypulver, rör om. Bryn i ca 10 minuter med locket på glänt - morötterna ska bli mjuka men ha kvar sin form och löken ska ha fått lite färg.

3. Smula i buljontärningarna och häll på 1,8l kokande vatten. Rör om ordenligt och låt koka upp. Sänk värmen och koka sakta tills sötpotatisen är genomkokt, ca 10 minuter.

4. Salta och peppra. Kör soppan slät med mixerstav eller i blender och strö över lite finhackad chili över. Sleva upp och servera!

 
// Madeleine
 
Ps: Soppan var jättegod men jag tror nog att hela korvslantar är godare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar