Sidor

Facebook

onsdag 13 juli 2016

Stockholm in the sun

Igår tillbringade jag hela dagen i våran huvudstad Stockholm med varierande väder. Vi hann precis plocka in vagn och grejer i bilen och lämna p-fickan innan det började ösa ner. Vi hade tänkt att ta en glass på väg till bilen, det var ju tur att vi inte gjorde det.
Det såg lite mörkt ut. 


Hur som helst.
Efter att ha hängt i Kungsträdgården och spelat boll och låtit Frida på 14 månader springa av sig gick vi runt och kollade på folk. Som vanligt hamnade vi på Hötorget och i Hötorgshallen . Jag älskar att gå ner där och bara mysa bland alla korvar, fiskar, oliver och andra gosaker. Jag där dock dålig på att handla där för jag vet aldrig vart jag skall börja så det blir aldrig nått.
Jag tog med mig tidningen Hallen hem, det är ett magasin över vad som finns i Hötorgshallen. Detta nummer är verkligen späckat med recept.
Hötorget som plats har en lång och händelserik historia. Hötorget sägs ha ett geografiskt förflutet från Magnus Ladulåstid på 1200-talet, men fick sitt namn först 1644 och har till skillnad från många andra torg i Stockholm fått behålla det. Även i England och Tyskland har man haft sina "Hötorg". Varje liten ort hade en "haymarket" eller en "heumarkt"

Här kan ni läsa lite historia om Hötorget.

Läste en liten rolig artikel i Hallen tidningen där man påstås bli snyggare av vin. Forskare på Universitetet  i Bristol i Storbritannien  har kommit fram till att människor uppfattas som mer attraktiva efter ett glas vin. Man tror det beror på den ökade blodcirkulation som får oss att se rödblommiga ut vilket många tar som ett sundhetstecken. Men mindre mängd alkohol bidrar också till att ansiktsmusklerna slappnar av och att man hamnar i ett bättre sinnestillstånd. MEN det gäller att vara försiktig om man drack ytterligare ett glas vin fick det motsatt effekt och man uppfattades istället som oattraktiv.

Tänkte att jag skulle dela med mig att ett recept från Hallen magasinet också och efter mycket bläddrande och smackande har jag nu valt Grillgryta. (man blir väldigt hungrig av att bara titta på bilderna).

Grillgryta 6-8 pers

1-1½ kg högrev, bog eller annat grovtrådigt nötkött
4 stora röda paprikor
2 gula lökar
1 tsk salt
2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
500 g passerade tomater
2 dl rött vin
2 msk honung
2 msk pressad citron
1 msk rödvinsvinäger
1 msk red hot chili ( torkad chili )
8 torkade aprikoser
ny malen svartpeppar

1. Skär köttet i bitar, cirka 4 cm tjocka. Dela paprikorna och kärna ur dem. Skala och skär lökarna i 4 bitar.
2. Salta och peppar köttbitarna. Grilla dem på grilla så att alla sidor får fin färg. Grilla lök och paprika på låg värma cirka 5 minuter, De får inte bli brända.
3. Lägg kött och grönskar i en gryta. Strö över mjölet och fräs cirka 1 minut. Tillsätt även tomatpurén och låt fräsa ytterligare 1 minut.
4. Tillsätt tomater, vin, honung, citronsaft, vinäger, chili och aprikoser.Tillsätt även mer salt.
5. Låt sjuda under lock i 2 timmar, eller tills köttet är mört. Smaka av. Servera med ris, couscous eller pressad potatis.


Sen vill jag bara tipsa om att de säljer matlådor på Hötorget, om jag behövde en matlåda skulle jag ta en med Lax med vitvinssås och ört- & persiljemos, 95kr från Fiskeläget och en Gino från Sandins frukt & grönt, liten 65kr.

Frida och jag sov gott i bilen hem medans morfar körde genom regnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar