Sidor

Facebook

tisdag 18 december 2012

Ärtsoppa

Jag vet det är inte torsdag idag men jag gjorde egen ärtsoppa endå. Och riktigt god blev den också. Det blev säkert ett visst vinddrag i sovrummet inatt men det var inget som jag reflekterade över eftersom jag sov som en stock.

Ärtsoppa

1 pkt (500g) gula ärtor, jag köpte icas ekologiska ärtor
vatten till blötläggning
salt

Skälj ärtorna. Lägg dem i en skål och slå på kallt vatten så att det täcker alla ärter. Tillsätt salt 1 msk/liter vatten. Låt stå 6-12 timmar. Slå bort blötläggningsvattnet.

1½ liter vatten
1 tsk salt
1-2 gula lökar
1-2 buljontärningar
300-400g rimat fläsk.
1 tsk timjan

Koka upp ärtor, vaten och salt. Skumma eventuellt. Tillsätt löken, skuren i klyftor. Koka ärtorna under lock tills de är mjuka ca 1 timnme. Stek fläsket och tillsätt det i soppan mot slutet av kokningen. Tillsätt även timjan och buljongtärningen.
Om den är för tjock, späd med lite vatten.
Servera.

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar