Sidor

Facebook

måndag 10 december 2012

Whisksenap

Jag brukar göra en grovkorning whiskysenap till jul men i år så ville jag prova nånting nytt.
Så idag har jag gjort en slät senap. Åh helvete den blev det drag i! När jag vispade ihop den
tårade sig ögonen på mig. Nu tycker ju jag det är gott men endå.

receptet hittade jag här men jag skriver receptet nedtill.

Whiskysenap

0,5 dl senapspulver, Colman´s
0,5 dl vetemjöl
1,25 dl vatten, kokande
1 krm salt
2 msk brun farin
2 msk socker
1 msk 1 msk vitvinsvinäger
2 msk whisky
1 msk grädde

1. Blanda senapspulver och vetemjöl i en skål. Häll på kokande vatten och vispa till en smet.

2. Smaksätt med salt, farin, strösocker, vinäger och whisky.

3. Rör ner den ovispade grädden i senapen och rör senapen slät. Smaka av - ta lite mer socker eller grädde om du tycker den är för stark. Senapspulvret är starkt! Häll upp på burk och ställ i kylskåpet.

De små etiketterna har jag köpt på Panduro.
                                      
 
 
// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar