Sidor

Facebook

lördag 19 januari 2013

Whoopies med två fyllningar

I senaste numret av Allt om mat hittade jag ett recept på Whoopie. Så igår ikväll när jag hade lite tråkigt så provade jag baka. Jätte lätta att göra. och goda blev dom. Jag gjorde bara en fyllning eftersom den andra innehåller nötter.

Whoopies med två fyllningar

ca 28 st

125g mörk choklad 70%
125g smör
3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
½ dl kakao
½ tsk bakpulver

Pepparmintscréme
50g smör rumsvarmt
1½ dl florsocker
½ msk mjölk
½ tsk pepparmintsarom

Nougatcréme
75g mjuk nougat, rumsvarm
2 msk vispgrädde

Gör så här: 
1. Sätt ugnen på 200 C. Hacka chokladen och smält den tillsammans med smöret i en kastrull.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och sikta ner i äggpöset. Tillsätt chokladsmöret och rör till en jämn smet. Ställ i kylen i ca 20 minuter.
3. Rulla degen till ca 56 kulor och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Tryck till kakorna något. Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter. Låt kakorna kallna på galler.

Peppermintscréme:
Vispa smör, florsocker, mjölk och arom till en luftig créme. Bred crémen på sju kakor. Lägg en kaka på varje och tryck ihop.

Nougatcréme:
Vispa ihop nougat och grädde och grädde till en jämn smet, gärna med elvisp. Bred crémen på sju kakor. Lägg på resten av kakorna och tryck ihop.




// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar