Sidor

Facebook

tisdag 6 november 2012

Saffranslängd med hackad vitcchoklad

Det är jul i mitt huvud skulle sammanfatta mitt tillstånd ganska bra just nu. Jag spelar julmusik i bilen när jag åker hem från praktiken och allt jag tänker på är julmat, julgodis, vad jag skall ha för julgardiner i år och om jag skall ha något tema. Julen är min absoluta höjdpunkt på året. Till min makes stora förtret.
 
Så idag på praktiken när jag satt fullt upptagen med at skriva diktat kom jag på mig själv att tänka på recept. Så på vägen hem stannade jag till på Ica Maxi och köpte det jag saknade till bakningen och satte igång att baka så fort jag kom hem. Och här är resultatet!
 

Saffranslängd med hackad vit choklad

En längd

200g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 kuvert saffran á 0,5g
½ tsk salt
2 dl strösocker
13-14 dl vetemjöl

Fyllning

75g smör
200g vit choklad
½ dl strösocker

Garnering

1 ägg
pärlsocker

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm blandningen till
fingervarmt, ca 37C.
Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen.
Blanda i saffran, salt och socker.
Rör ner mjölet, lite i taget, tills du har en smidig deg.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Sätt ugnen på 175C. Kavla ut degen på mjölad bänk till en platta, ca 30x40cm.
Halvera degplattan. Bred ut hälften av smöret och hälften av den hackade
chokladen. Vik ihop degen två gånger till en längd.
Gör likadant med den andra halvan. Lägg längderna på plåt och låt jäsa
under duk 30 min.
Pensla längderna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen 25-30 min.

Saffransbröd är godast när det är nybakat, men du kan frysa in längderna
och värma dem när du tar upp dem.

Jag funderar på att nästa gång använda kesella då det brukar göra saffransbördet lite mer saftigt.

Naturligtvis blir det aldrig lika fint som i orginalreceptet men jag hoppas att smaken skall vara den samma.

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar